Alkohol, fest - ett hjälpmedel för folk.

Ja, för folk som inte har något annat på fritiden att göra. Att festa kan vara okej, det säger jag ingenting om, utan det är mängden av alkohol man tar in som gör skillnaden. Majoriteten av dagens ungdomar dricker så fort det får tillgång - det kan alltså menas med allt från varje- till varannan helg och möjligtvis ett flertal gånger under lediga tillfällen. Folk klagar ständigt på hur dyrt det är med dagens aktiviteter som erbjuds d.v.s bio, badhus, golf, en fika på stan osv, men hur dyr är inte all alkohol i längden de köper på sig för att vara så fulla som möjligt för en kväll?



Jag festar inte - med andra ord dricker jag alltså inte i de onormalt höga intag av alkohol som de flesta andra gör - men det innebär inte att jag INTE dricker. Jag dricker, men i måttliga mängder. Jag anser att man kan göra mycket roliga saker utan alkohol också och det är synd att inte fler ungdomar ser det.

Jag är ingen tråkmåns utan något liv som sitter hemma varenda helg och rullar tummarna medan alla andra är ute och festar röven av sig även om många får den uppfattningen - absolut. Jag kan ha tråkigt om dagarna, men det innebär inte att det blir långvarit bara för att jag nämner det på Facebook. Faktum är att man lätt kan sysselsätta sig med något som är roligt, eller se till att träffa någon och möjligtvis ta en fika på stan eller varför inte hemma hos någon för att bara prata? Vem säger att man blir kvar inomhus för att prata bort hela dagen? Vem säger att man över huvudtaget behöver göra något varje helg för att inte betraktas som tråkig? Det gäller bara att man ser till att finna orken för att engagera sig för att hitta på något.

Folk med dessa fördomar borde sluta upp med det och ta reda på vad man är för person innan man drar sin slutsats. Jag kan möjligtvis vara världens roligaste person, men vem vet det när det bara påpekas saker som folk tror om mig? Om folk kunde ta reda på fakta lika mycket som dem drar slutsatser och fördomar så hade folk haft en helt annan uppfattning och inställning. Dessutom borde folk respektera varandras val. Jag accepterar fullt ut om någon av mina vänner anser att ''festa är det bästa som finns'', det är vad dem anser är det roligaste här i livet. Varsågod, men så länge jag låter dem tycka som dom vill - göra som dom vill så vill jag bli accepterad och respekterad för det jag hellre värderar också.

Det innebär inte heller att jag inte festar för att jag aldrig blivit bjuden på någon - för det har jag. Men för mig är intresset lågt att försöka pimpla i sig såpass att morgondagen blir ett helvete. Hellre har jag en minnesvärd kväll än något jag inte minns och mår dåligt av.

För mig är alkohol/röjarfester endast ett hjälpmedel för de folk som inte har ork eller tid till att engagera sig i att försöka hitta på något annat. Vilket gör att många av dem som prioriterar fester oftast glömmer de vänner som inte alls har samma intresse för alkohol. Man blir som ett andrahandsval om dem inte lyckas hitta en fest och det är genomrutten stil. Jag har nu slutat acceptera att folk utnyttjar mig när dom har tråkigt och faktum är att då spenderar jag hellre en helg i ensamhet med en bra film än att behöva vara till hands för någon som annars inte alls är intresserad.



Detta blev en aktuell diskussion mellan mig och Emilia. Det blev som ett måste för mig att skriva om detta då det verkligen väcker känslor och gör mig irriterad. Jag avskyr folk som drar slutsatser utan att veta någon form av fakta om en person innan. Om något är oklart så fråga - sluta tro på eran bild av personer.

Förlåt för ett långt inlägg - och detta är inte riktat mot någon speciell, det är endast mina åsikter. 







Kommentarer

  • Kommentera inlägget här:

  • Namn:
    Jag är här ofta

  • E-postadress: (publiceras ej)

  • Bloggadress:

    Kommentar:

  • Trackback